Bilkramare

Kommentarer
Teresa

Åh sötis! precis en sån bil har min lille Otto också! Träleksakerna är de finaste tycker jag, men tyvärr föredrar han de i plast :P



SV: Det är ganska svårt att skilja pedagogik och didaktik i sina definitioner. Båda behandlar frågor om planering, genomförande och utvärdering av undervisning. Man kan betrakta didaktiken som en del av pedagogiken, typ som en underkategori.



Enkelt sett skulle man kunna säga att didaktiken föddes ur pedagogiken (det gjorde även psykologin). Efter att ämnet blivit stort och omfattande har de skiljts år för att smalna av och precisera vetenskaplig forskning på deras olika områden.



Det är vanligt att man enbart hänvisar till didaktik när man går in i särskilda ämnen eller undervisningssituationer. Pedagogik ett mer övergripande ord som handlar om undervisningslära rent allmänt/generellt.



Didaktiken handlar om undervisningsmetodik, men då i samspel mellan att lära ut och att lära sig. För att kunna *lära ut*måste jag veta hur jag lär mig och det är vad didaktiken handlar om.

2011-09-09 » 21:37:28 BLOGG: http://velourvenus.blogg.se/
Teresa

Hmm... kan bli tradigt att förklara det där för folk vid en middagsbjudning :P



Om någon undrar så kan du bara svara såhär:



Pedagogik = Läran om utbildning allmänt sett.



Didaktik = Läran om att lära sig och att lära ut, anpassat till specifika ämnen/åldrar och situationer.



:)

2011-09-09 » 21:40:40 BLOGG: http://velourvenus.blogg.se/

DITT NAMN:
Kom-ihåg-mej? :)
DIN E-MAIL (visas bara för mej):

DIN BLOGG:

DIN KOMMENTAR:


Trackback
RSS 2.0